Veelgestelde vragen

Kies ik een antigeentest/sneltest of een PCR test?


Indien u coronagerelateerde klachten heeft, kiest u voor een sneltest, ook wel antigeentest genoemd. Deze test geeft binnen 15 minuten duidelijkheid of u besmet met met Covid-19 en is zeer betrouwbaar. Indien u een coronatest nodig heeft om te reizen, hangt het van het land van bestemming af welke test u nodig heeft. Sommige landen vereisen een PCR-test van inreizende bezoekers en andere landen vragen een antigeen/sneltest. Let op, deze voorwaarden verschillen per land en wijzigen ook regelmatig! Check daarom altijd vlak voor vertrek de laatste eisen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op www.nederlandwereldwijd.nl. Indien u een PCR-test nodig heeft, houdt dan rekening met een wachttijd van 24 uur voordat de uitslag bekend wordt.




Wordt het testresultaat doorgegeven aan de GGD en wordt deze zichtbaar in de corona check app?


Positieve testuitslagen dienen wij verplicht aan de GGD te melden. Negatieve testuitslagen delen wij alleen met u. Wij zijn niet aangesloten bij de corona check app. Om te kunnen reizen met onze test heeft u alleen ons reiscertificaat nodig.




Welke test heb ik nodig om te reizen?


Wij bieden zowel de antigeentest (sneltest), als de PCR test aan. Wij geven echter geen advies welke test voor een land nodig is. De eisen die landen stellen veranderen heel vaak en verschillen bovendien tussen landen onderling. Wij adviseren u op officiële overheidssites te kijken, zoals nederlandwereldwijd.nl of sites van de overheid van het land waarheen u gaat reizen, om te zien welke test vereist is.




Naar welke landen kan ik reizen met jullie reiscertificaat?


Onze reiscertificaten worden wereldwijd in alle landen geaccepteerd.




Hoe ontvang ik het reiscertificaat en is deze in het Engels?


Wij verzenden onze testcertificaten per email. De reiscertificaten na een antigeen/sneltest verschijnen doorgaans binnen een half uur/uur na de testuitslag in de mail. De uitslag van PCR-testen volgt binnen 24 uur en het reiscertificaat wordt vervolgens direct na de uitslag verzonden. Onze reiscertificaten zijn in het Engels en worden wereldwijd geaccepteerd. De testuitslag verschijnt niet in de corona check app, daar zjin wij niet bij aangesloten. Om te reizen heeft u de corona check app ook niet nodig, ons reiscertificaat is daarvoor voldoende.




Wat moet ik doen bij een test-positieve uitslag?


Helaas lijkt u besmet te zijn met COVID-19, u krijgt het advies om gelijk in quarantaine te gaan. U moet thuis blijven omdat u besmettelijk kunt zijn voor anderen.
Alle mensen die bij u in huis wonen moeten ook thuis blijven.
Zij zijn misschien door u besmet met het Corona-virus.
Zo kan het virus niet verder verspreiden. Hieronder staan regels waaraan u zich moet houden.
Het kan soms best moeilijk zijn.
En het heeft invloed op uw gewone leven.
Maar het is wel belangrijk dat u de regels volgt.
Wanneer mag u weer naar buiten en bezoek ontvangen?
U mag pas weer het huis uit en bezoek krijgen als u: 7 dagen geleden ziek werd én 24 uur geen klachten meer heeft van het Corona-virus. Sommige mensen mogen pas naar buiten en bezoek ontvangen als ze langer dan 14 dagen geleden ziek werden. De GGD kan u hier meer over vertellen als ze contact met u opnemen. Mag u weer het huis uit? Volg dan de algemene regels tegen het Corona-virus van de overheid. Kijk op Rijksoverheid.nl voor meer informatie.

Regels voor andere mensen die in uw huis wonen Alle mensen die bij u in huis wonen moeten 10 dagen thuis blijven.
Ook voor hun zijn er leefregels, deze kunnen ze nalezen op lci.rivm.nl/covid-19-huisgenoten.
Het is belangrijk dat ze deze regels volgen.
Zo kan het virus niet verder verspreiden. De mensen die bij u in huis wonen mogen geen bezoek ontvangen. Voor u geldt ook blijf thuis en ontvang geen bezoek: U mag niet naar buiten, naar school, de winkel of naar het werk. U mag wel in uw tuin of op uw balkon zitten. Er mag niemand bij u op bezoek komen, behalve voor medische hulp (bijvoorbeeld huisarts, GGD). Alleen de mensen die bij u wonen, mogen samen met u in huis zijn. Heeft u medische hulp nodig?
Ga dan niet direct naar de huisarts of het ziekenhuis. Bel dan eerst met uw arts. Vertel aan de arts dat u het Corona-virus heeft en thuis bent. Hoe ga ik met de mensen om die bij mij in huis wonen? Blijf zoveel mogelijk in uw eigen kamer. Daar slaapt u ook en u slaapt alleen. De andere mensen in huis komen zo weinig mogelijk in uw kamer. U bent zo weinig mogelijk bij andere mensen in huis in de buurt. U blijft op 1,5 meter afstand van andere mensen in huis. Dus niet knuffelen, niet zoenen en geen seks. Gebruik uw eigen aparte bestek, borden, bekers en glazen. Gebruik uw eigen tandenborstel. Gebruik uw eigen aparte handdoeken. Heeft u meer badkamers en WC’s in het huis?
Gebruik dan een andere WC en een andere badkamer dan de mensen die bij u wonen. Heeft u 1 WC en 1 badkamer in huis die u deelt met anderen?
Maak dan de WC en badkamer elke dag schoon. Zet in de kamers waar u bent een paar keer per dag 30 minuten een raam open. Zo komt er frisse lucht binnen. Hoesten en niezen in uw elleboog en handen wassen Was regelmatig uw handen met water en zeep. Doe dit altijd: na hoesten en niezen nadat u op de WC bent geweest na het schoonmaken en opruimen voor het koken en eten. Gebruik voor het hoesten een papieren zakdoek. Heeft u geen papieren zakdoek? Hoest dan in uw elleboog. Gebruik een zakdoek maar 1 keer en gooi de zakdoek in de afvalbak. Was daarna uw handen. Zorg voor een schone kamer Blijf zoveel mogelijk in een aparte kamer. Zet in de kamers waar u bent een paar keer per dag 30 minuten een raam open. Zo komt er frisse lucht binnen. Maak de badkamer en de WC elke dag schoon. Maak ook de kraan, lichtknoppen en deurklink schoon. Was daarna uw handen met water en zeep. Zorg voor een schoon huis Als het kan, maak dan uw eigen kamer en badkamer schoon. De mensen bij u in huis maken de andere kamers in het huis schoon. Maak eerst de dingen die u veel gebruikt elke dag, zoals nachtkastjes, deurklinken en lichtknoppen schoon. Maak eerst met gewoon schoonmaakmiddel schoon. Maak daarna alles wat u veel aanraakt met uw handen met bleekwater schoon. Zoals de doorspoelknop van de wc, deurklinken en lichtknoppen.
Pak hiervoor een emmer met 5 liter water. Doe hier een koffiekopje bleekwater in. Bleekwater kunt u in de supermarkt kopen. Doe de schoonmaakdoek daarna direct in de was. Was daarna uw handen met water en zeep. Zorg voor schone spullen Zorg dat andere mensen uw poep, spuug, snot, zweet en plas niet aanraken. Gooi uw wasgoed in een aparte wasmand. Doe de was op 40 graden of warmer in de wasmachine. Was met een heel wasprogramma en normaal wasmiddel. Doe uw afwas in de vaatwasmachine op een uitgebreid wasprogramma of doe uw afwas apart van de andere afwas, met afwasmiddel en heet water. Gooi uw afval in een aparte afvalzak in uw eigen kamer. De zak mag gewoon in de (grijze) afvalbak voor het restafval.




Het lukt mij niet om een afspraak in te plannen via de site.


Wilt u via onderstaande link nog 1x willen proberen te reserveren vanaf een computer?
maak een afspraak
Mocht het toch niet lukken bel of stuur ons een e-mail met uw voorkeurstijdsstip.





Ik heb geen bevestiging van mijn afspraak ontvangen.


Het zou kunnen zijn dat onze bevestigingsmail in uw SPAM-box is terecht gekomen of om een andere reden niet bij u terecht is gekomen. Geen nood, ook op basis van uw naam en afgesproken tijd laten wij u gewoon toe op het door u geselecteerde tijdslot.




Kan ik ook een schriftelijke bevestiging van de uitslag ontvangen?


Als u een schriftelijke bevestiging van de uitslag nodig heeft dan kunt u deze ontvangen. Let wel op want dit kan vanwege het beschermen van uw persoonsgegevens enkel indien u dit ter plekke bij het horen van de uitslag aangeeft en hierbij uw ID-bewijs toont. Naderhand kunnen wij dit niet meer voor u regelen want wij kunnen dan niet meer aantonen wie er in uw auto heeft gezeten.




Met welke voertuigen ben ik welkom?


Wij ontvangen u bij voorkeur in een personenauto. Alle andere voortuigen zijn ook welkom. Het is voor ons geen enkel probleem als er meerdere mensen in een auto tegelijk worden getest. Plan hiervoor wel meerdere afspraken in en let op dat bij een mogelijke vaststelling van het Corona-virus bij een van de passagiers volgens de richtlijnen van het RIVM de anderen ook in quarantaine zal moeten.




Kan ik een verzamelfactuur ontvangen?


Als u als bedrijf een verzamelfactuur wenst te ontvangen en/of uw medewerkers niet wilt vragen om de test voor te schieten, dan kunt u vouchers kopen. Als u dat wilt sturen wij u een factuur voor 10 vouchers, u ontvangt van ons dan een code die 10x gebruikt kan worden. Uw medewerkers kunnen dan zelf een afspraak inplannen of u kunt dit voor hen verzorgen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebben wij enkel uw bedrijfsgegevens nodig die u ons kunt sturen via info@uitslagdirect.nl. Binnen een dag ontvangt u dan de voucher-codes.




Is een test mogelijk als je geen klachten hebt?


Ja, dit is mogelijk en met name bedoeld voor als u nauw contact heeft gehad met een corona-patiënt. Let hierbij wel op dat de test het meest betrouwbaar is op of na dag 5 na het contact met iemand die het corona-virus heeft. U kunt zich ook eerder laten testen, maar dan adviseren we op dag 5 of bij ontstaan van klachten nogmaals te testen. Toont de test op dag 5 geen virus aan dan mag u direct uit quarantaine. Is de test positief dan treden de regels voor corona positief-getest in werking.




Kan ik de boeking annuleren?


De boeking is helaas niet te annuleren. Uw test is op naam gereserveerd en het is een speciale bestelling. De test is niet te annuleren en een terugbetaling is niet mogelijk. U kunt de test dus ook niet annuleren als u ziek bent, door overmacht niet kunt komen, er een uitreisverbod is waardoor u de test niet meer nodig hebt of om een andere reden uw test niet kan doen. Hierom vervalt uw herroepingsrecht daar dit een maatproduct is.




De GGD zegt dat UitslagDirect mijn positieve testuitslag niet heeft doorgegeven.


Een veelvoorkomend probleem de laatste tijd: een positieve test bij UitslagDirect van enige tijd geleden is niet terug te vinden in de corona check app. Bij navraag zegt de GGD dat zij nooit een positieve testuitslag van UitslagDirect heeft ontvangen. Die bewering van de GGD kan natuurlijk niet kloppen: na een positieve testuitslag heeft de GGD immers contact opgenomen voor het bron- en contactonderzoek. Dat heeft de GGD natuurlijk gedaan juist naar aanleiding van de positieve testmelding door UitslagDirect. Testuitslagen die de GGD van externe testbedrijven ontvangt, administreert de GGD in een extern systeem. De positieve testuitslagen bij de GGD zelf administreert de GGD in een intern systeem. En daar gaat het verkeerd: alleen positieve testuitslagen van in het interne systeem van de GGD vermeldt de GGD in de corona check app. En dat is niet terecht, ook positieve testuitslagen van externe testbedrijven dient de GGD in de corona check app te vermelden. Voor het Herstelbewijs verwijst de GGD steevast naar UitslagDirect. Dat is niet terecht. Immers, het is de taak van de GGD om positieve uitslagen te administreren en herstelbewijzen in de corona check app te vermelden. Bovendien heeft UitslagDirect geen toegang tot de corona check app, dus kunnen wij daar ook geen herstelbewijzen in plaatsen.





Bedankt voor de inzending!